Нове в розділі

Корекційно-розвивальна програма з розвитку мислення (для дітей середньої та старшої групи)

Качмарик Наталія, практичний психолог ДНЗ №153 м. Львова

Корекційно-розвивальна програма з розвитку мислення

(для дітей середньої та старшої групи)

Людина пізнає об’єктивну дійсність з живого споглядання предметів і явищ. У предметах і явищах існує багато таких властивостей, зв’язків, відношень, яких не можна відчути, сприймати та уявляти. Таким чином, життя , суспільна практика вимагає їх пізнавати.

Мислення активізується коли у нас виникають запитання, на які ми не можемо відповісти.

Мислення – процес непрямого та узагальненого відображення, людиною предметів і явищ об’єктивної дійсності.

Мисленнєві дії є основним видом дій розумових.

У дошкільному віці відбувається бурхливий розвиток наочно-образного мислення. Зявляється здатність використовувати в мисленні модельні образи, які за допомогою схем, символів, матеріалізують приховані зв’язки між предметами та явищами.

Експерементування з новим матеріалом із метою відкриття нового ще одна важлива характеристика мислення цього вікового періоду.

Розвиток мислення дошкільника виявляється у зміні його спрямованості. Дитині стають доступні не тільки практичні завдання, виконання яких вимагає мислення, а й пізнавальні. Діти часто звертаються для дорослих із різноманітними запитаннями.

Це свідчить про те, що дошкільник активно використовує мислення як засіб пізнання світу.

Досягнення в розвитку мислення дітей залежить не просто від віку, а  й від того як організовується і спрямовується їхня пізнавальна діяльність. Доведено, що спеціальним навчанням можна значно підвищити рівень розвитку мисленнєвих дій, суджень, міркувань та умовиводів.

Запропонована програма орієнтована  не більше ніж на 12 осіб. Програма складається з 15 занять. Тривалість заняття 30-35 хвилин.

Мета програми: розвивати логічне мислення, дрібну моторику; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками і виділяти зайвий; розвивати мовлення, вчити дітей ставити запитання і давати відповіді, активізувати словниковий запас. Розвивати почуття гумору, сприяти розвитку емоційної сфери, створювати позитивний настрій для роботи у групі.

Завдання програми:

  1. Розвивати логічне мислення, самостійність мислення.
  2. Сформувати вміння групувати предмети за певними ознаками і виділити зайвий.
  3. Розвивати мовлення, вміння ставити запитання і давати на них відповідь.
  4. Розвивати почуття гумору, створити позитивний емоційний настрій.
  5. Сформувати вміння керувати своїм тілом.

Методи: психодіагностика, рухливі ігри, дидактичні ігри, бесіди і обговорення, словесні ігри, ігри на розвиток дрібної моторики.

Для полегшеної роботи з програмою пропоную використовувати (Стимульний матеріал, а також інтегрований зошит у якому наводяться коректурні проби, зразки малюнків, які складно виготовити самостійно).

Після проведення програми очікується підвищення рівня розвитку пізнавальної діяльності, комунікативних навичок, розширення словникового запасу, зняття емоційного напруження.

Заняття 1

Привітання

Промінчик сонечка упав (руки піднімаємо вгору і попільно розводимо в сторони), І тепло мені віддав (руки вперед). Я тепло те бережу (показуємо на себе, «я» бережу, руки нав­хрест),І в душі його ношу (усміхаємося).

Вправа «Щось тут не так»

Мета: розвивати уяву, логічне мислення

Бджілка-Морушка принесла з собою віршик, але в ньому міститься багато помилок. Зараз я його прочитаю, а ви уважно слухайте і намагайтесь виправити всі помилки.

Ой, у лісі дивина

Ти ж дізнайся, де вона!

Все собі уявляй і мене виправляй.

В лісі соняшник цвіте.

Їжак до комара в гості йде,

А вовк із зайчиком гуляє,

Казочки йому розповідає.

Лисичка на гілочці сидить

І ніжкою махає.

Ведмедик під кущем лежить

І весело співає.

Вправа «Знайди вирізані клаптики»

Мета: розвиток мислення.

На малюнку (сюжетному, предметному) вирізано 2—3 клап­тики. На іншій картинці — 5—6 елементів цього малюнка. Потрібно знайти саме ті, які відповідають візерунку малюнка (чи сюжета). Ускладення: до 5—6 елементів.

Вправа «Назви одним словом»

Мета:  розвиток мислення.

Потрібно об'єднати слова у групи за певними ознаками, тобто зробити узагальнення (і навпаки, за узагальнювальним словом назвати слова, які входять у що групу).

Столярні інструменти, їжа, напої, іграшки, музичні інстру­менти, птахи, дерева, морські тварини, фрукти, квіти, люди.

Вправа «Ломиголовки з паличками»

Мета: розвивати наочно-образне мислення.

Дитині пропонується розглянути зразки із зображенням фігур із паличок, після цього дитина викладає фігурки , шо зображені на зразку.

Прощання

Війки опускаються,

Повіки стуляються,

Сном чарівним засинаємо,

І у сні відпочиваємо.

Гріс сонечко в цей час,

Ручки й ніжки теплі в нас.

Добре нам відпочивати (заучить музика — 2 хвилини),

Але час уже вставати.

Потягнулися, усміхнулися...

До нових зустрічей!

Заняття 2

Привітання

Промінчик сонечка упав (руки піднімаємо вгору і попільно розводимо в сторони),

І тепло мені віддав (руки вперед).

Я тепло те бережу (показуємо на себе, «я» бережу, руки нав­хрест),

І в душі його ношу (усміхаємося).

Вправа «Щось тут не так»

Мета: розвивати логічне мислення, уяву.

Жовту пелюстку ти відривай

Слухай уважно, мене виправляй

Чобітки печуться в пічці,

Пиріжки пірнають в річці,

Мишка кошеня впіймала,

В небі рибка заспівала.

В полі бджоли зацвіли

Ніжно вийшли загули,

Півень в ранці замявчав,

Порося сказало: гав,

Вирвались дива на волю

Бо канікули у школі.

Вправа «Вирізані клаптики»

Мета: розвиток мислення

На малюнку (сюжетному, предметному) вирізано 2—3 клап­тики. На іншій картинці — 5—6 елементів цього малюнка. Потрібно знайти саме ті, які відповідають візерунку малюнка (чи сюжета). Ускладення: до 5—6 елементів.

Вправа «Назви одним слоном»

Мета: розвиток логічного мислення

Потрібно об'єднати слова у групи за певними ознаками, тобто зробити узагальнення (і навпаки, за узагальнювальним словом назвати слова, які входять у що групу).

Столярні інструменти, їжа, напої, іграшки, музичні інстру­менти, птахи, дерева, морські тварини, фрукти, квіти, люди.

Вправа на розвиток уяви,  мислення

Запропонуйте послухати уважно історію, а потім спробувати закінчити її.

Психолог. Жив собі маленький гіпопотамчик. Багато тварин сміялися з нього, що він був такий маленький. Найбільше кеп­кувала муха. Вона була дуже велика. Ось одного разу сіла муха на гілку і раптом... (як ви думаєте, що могло трапитись, і чи все в цій історії правильно).

Вправа «Ломиголовки з паличками»

Мета: розвивати наочно-образне мислення.

Дитині пропонується розглянути зразки із зображенням фігур із паличок, після цього дитина викладає фігурки , шо зображені на зразку.

Прощання

Війки опускаються,

Повіки стуляються,

Сном чарівним засинаємо,

І у сні відпочиваємо.

Гріс сонечко в цей час,

Ручки й ніжки теплі в нас.

Добре нам відпочивати (заучить музика — 2 хвилини),

Але час уже вставати.

Потягнулися, усміхнулися...

До нових зустрічей!

Заняття 3

Привітання

Тихо і спокійно у садочку (говоримо тихенько — пошепки),

Весело, не сумно дітворі (піднімаємо руки вгору, хитаємо голівками),

Люблять нас дорослі, знаємо точно (обіймаємо себе, руки навхрест),

Граються із нами, як малі (повертаємося одне до одного і тор­каємося долонями, плескаємо).

Вправа «Домалюй фігурку»

Мета: розвиток  мислення, уяви

Дитині дають незакінчені елементи різних фігурок (коло, трикутник, риска, овал). Потрібно домалювати елемент так, щоб отримати певний предмет, і назвати його.

Вправа «Вгадай на дотик, що це за предмет»

Мета: розвиток логічного мислення, уяви

Діти на дотик визначають, що це за предмет, який лежить у торбинці (для ускладнення гри покладіть різні види матеріалу, камінь, ґудзики, пластилін, канцелярське приладдя).

Вправа «Давай поміркуємо»

Мета: розвиток логічного мислення

Чи багато ніг? Мельник зайшов у млин. У кожному з чоти­рьох кутів він побачив по три мішки, на кожному з яких сиділо потри кішки, а кожна кішка мала при собі трьох кошенят. Скільки ніг було у млині?

Вправа «Вчимося уявляти послідовність подій»

Мета: розвиток твор­чого мислення

Психолог. Уяви, що ти можеш зменшитися до розмірів му­рашки. Придумай історію про своє казкове перетворення, ви­користовуючи запитання:

  • Яке в тебе було б тоді найулюбленіше заняття?
  • Кого б ти боявся?
  • За якийсь час ти знову захотів би стати великим. Чому?

Прощання

Діти стають у коло, беруться за руки і, піднімаючи їх догори, сходяться в центр, хором прощаються. Потім розходяться назад у коло і по черзі одне одному передають прощання (словами, жестами, мімікою, бажаннями) — хто як хоче.

Заняття 4

Привітання

Сьогодні поїдемо ми за знаннями

Кмітливісьб візьмемо в дорогу із нами

Фантазія може в дорозі знадобитися

Багото всього нам ще треба навчитись.

Вправа «Домалюй малюнок»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Дитині пропонують домалювати незавершений малюнок (до дерева — гілочки, до гриба — шапку, до сонця — промінчики тощо).

Вправа «Відгадай за голосом, на дотик»

Мета : розвиток уяви

Варіант І: дитині зав'язують очі, до неї підходить хтось із дітей групи і говорить: «Надворі падає дощ». Дитина по голосу намагається впізнати, хто це.

Варіант 2: обстежуючи дитину на дотик (волосся, одяг), відгадує, хто це.

Вправа «Послідовність подій»

Мета: розвиток логічного мислення

Дитині пропонують ряд картинок зі знайомим сюжетом, казкою. Потрібно роздивитися і викласти їх у ряд так, як від­бувалися події, потім розповісти сюжет історії, події, казки.

Вправа «Хто я?»

Мета : мислення, уяву, творчі здібності

Мімікою, жестами, звуками дорослий зображує кілька живих і неживих об'єктів (ведмідь, окуляри, олівець, дідусь). Дитина відгадує, хто це міг би бу­ти. Якщо відгадала — мі­няються ролями.

Вправа «Цікаві фігурки»

Мета: розвивати мислення, уяву і творчі здібності

Поглянь на цей малюнок.

Ця фігурка не проста,

На нашому малюнку фігурка чарівна.

Елементи різні ти спробуй додати,

Фігурку не можна тепер упізнати.

Використовуючи тільки малюнок півкола, дитині необхідно домалювати її, таким чином, щоб отримати різні зображення.

Прощання

Усі стають у коло, бе­руться за руки, підніма­ють їх догори. Сходяться в центрі, хором проща­ються, розходяться назад у коло і по черзі одне одному переда­ють прощання (словами, жестами, мімікою, бажаннями) — хто як хоче.

Заняття 5

Привітання

Від сонечка — тепло (піднімаємо руки вгору),

Від землі — добро (робимо уклін до землі),

А усмішка — то краса (діти розбиваються на пари),

Щоб раділа дітвора (беруться за руки і кружляють).

Вправа «Збери картинку»

Мета: розвиток логічного мислення, уяви

Гра на вміння конструювати ціле з частин. Матеріалом мо­жуть бути будь-які кольорові малюнки зі старих книжок, листів­ки тощо. Розрізані частини потрібно скласти, щоб отримати цілу картинку, назвати її, придумати історію.

Вправа «Придумай сам»

Мета: розвиток уяви, логічного мислення

Зачитайте дітям кілька незакінчеиих тверджень:

  1. Яблуко  — фрукт; морква — ... (овоч).
  2. М’ячик  — іграшка; тарілка — ... (посуда).
  3. Орел — птах; щука — ... (риба).
  4. Дуб — дерево; суниця — ... (ягода).
  5. День — світло; ніч — ... (темно).

Гра «Веселий м’яч»

Діти стоять по колу і передають один одному м’яч під супровід лічилки:

Наш веселий, дзвінкий м’яч –

Стрибунець, ну просто ас,

У кого веселий м’яч

В кого- ти виходь  до нас.

Вправа «Уяви собі, що...»

Мета: розвивати творче мислення

Уяви, що ти зробив би, і що сталося б, якби:  із крана на кухні полився апельсиновий сік;  із хмаринок почав падати не дощик, а іграшки; ти став зеленого кольору; ти був не людиною.

Вправа «Що в кулаку?»

Мета : розвиток уяви, мислення

Гра на тренування навичок ставити запитання для дослі­дження невизначекої ситуації.

Заховайте в кулаку якийсь маленький предмет (ґудзик, насін­ня, обручку, резипку, клаптик паперу тощо). Дитина має відга­дати, що це за предмет, ставлячи запитання (якої форми, якого кольору, які його властивості, з чого зроблений, на що впливає, для чого призначений, до якої групи належить і т. д.).

Прощання

Психолог. Давайте уявимо, що ми маленькі, легенькі хмарки. Нас гойдає вітерець: «Гойда-гойда!». Заплющте всі оченята. Ви­зирнуло сонечко. Погладило вас по голівці, по ніжках, по руч­ках, обійняло, пригорнуло. Вам тепло і затишно. Ви відпочиває­те, набираєтеся сил, щоб бути найсильнішими, найздоровішими, найрозумнішими, найвеселішими, найдобрішими. Ви тепер не хмаринки, а знову дітки. Повільно розплющуйте оченятка. Ви — молодці. Ви найкращі.

Заняття 6

Привітання

Від сонечка — тепло (піднімаємо руки вгору),

Від землі — добро (робимо уклін до землі),

А усмішка — то краса (діти розбиваються на пари),

Щоб раділа дітвора (беруться за руки і кружляють).

Вправа «Чого на світі не буває?»

Мета: розвиток образного мислення, уяви

Запропонуйте намалювати щось незвичайне, чарівне, таке, чого на світі не буває.

Вправа на розвиток мислення

Запропонуйте послухати вірш, а потім розповісти, що пере­плутав автор.

Геть усе, усе на світі переплутав хлопчик Вітя.

Каже: «Діти вчаться в полі, а комбайн працює в школі;

Всіх людей стрижуть в лікарні, а лікують в перукарні.

Ми книжки берем в аптеці, ліки ж — у бібліотеці».

От який Вітько дивак! Ти ж бо знаєш — це не так!

Діти, звісно, вчаться в …

А комбайн працює в …

Ми лікуємось в …

Стрижемось в …

Ліки беремо в …

А книжки в …

Вправа «Склади речення»

Мета: розвиток творчого мислення

Гра на генерацію ідей.

Потрібно, використовуючи три заданих слова, скласти ре­чення.

  1. Ліс, гриби, їжак.
  2. Хмари, літак, птах.
  3. Школа, парта, ручка.
  4. Корова, хата, поле.
  5. Казка, мама, ліжко.

Вправа «Хто я?»

Мета: творче мислення

Пантоміма для кмітливих. Гра для розвитку здатності генеру­вати ідеї, а також уміння керувати мімікою, жестами, рухами.

Спробуйте зобразити: силача, мавпочку, лисицю, дзиґу, ді­дуся, хвору людину, мисливця тощо.

Прощання

Я всміхаюсь сонечку:

Здраствуй золоте,

Я всміхаюсь квіточці –

Хай вона цвіте

Я всміхаюсь дощику

Лийся мов з відра

Друзям усміхаюся

Зичу їм добра.

Заняття 7

Привітання

Долоньки наші — хлоп, хлоп (плескаємо),

А ніжки наші — топ, топ (тупаємо),

А очки — усміхаються (повертаємося одне до одного й усмі­хаємося),

Дорослі з нами граються (діти беруться за руки і йдуть усе­редину кола).

Вправа «Звідки клаптик?»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Гра для розвитку вміння уявляти цілий предмет на основі сприйняття його частин. Запропонуйте дитині сюжетний або предметний малюнок, а під ним — декілька клаптиків із цього малюнка.

Варіант 1: знайти, до якого малюнка належать ці клаптики.

Варіант 2: за клаптиком уявити, що це може бути за предмет, сюжет.

Гра «З мячем»

Психолог кидає дитині м’яч і називає родове поняття. Дитина ловить м’яч і каже видове. Наприклад: родове поняття меблі-видове –стіл, шафа. Посуд – тарілка, каструля, чашка.

Гра «Чарівні кубики»

Малюнки на яких зображені будівлі з кубиків (3-6 кубиків на будівлю). (мислення №19-23).

Вправа «Чим схожі і чим відмінні?»

Мета: розвиток логічного мислення,  уяви

Гра на вміння виділяти у порівнюваних об'єктах ознаки подібності і відмінності. Для гри можна дібрати пари картинок або слів (зошит — книжка, риби — птахи, людина — мавпа, заєць — вовк). Діти називають відмінності і подібності.

Прощання

Скажіть одне одному добрі слова.

Заняття 8

Привітання

Долоньки наші — хлоп, хлоп (плескаємо),

А ніжки наші — топ, топ (тупаємо),

А очки — усміхаються (повертаємося одне до одного й усмі­хаємося),

Дорослі з нами граються (діти беруться за руки і йдуть усе­редину кола).

Вправа « Щось тут не так»

Мета: розвивати логічне мислення, уяву, увагу.

Гарбузи їдять малину

Малюки ростуть під тином,

Жабеня летить в ракеті,

Космонавт спить в очереті.

Грак в пустелі заревів,

Крилатий лев гніздечко звив,

Тесляр сяє в небесах,

Місяць ремонтує дах.

Цей поет – справжній дивак!

Написав він все не так.

Швидко виправте цей жах

Все розставте по місцях.

Вправа «Порівняння ознак»

Мета: розвиток мислення

Доберіть пари слів, які позначають предмети з подібними і відмінними ознаками (кульбаби — ромашки, ялини — берези, звірі — люди, тварини — рослини). Діти мають назвати ознаки подібності і відмінності.

Вправа «Чарівні кола»

Мета: розвиток творчого мислення

Гра на генерацію ідей. Намалюйте 20 кіл. Запропонуйте дітям домалювати кола так, щоб вийшло 20 різних предметів.

Вправа «Один зайвий»

Мета: розвиток мислення

Діти сприймають на слух 4 слова і знаходять зайве.

  1. Дуб, береза, гриб, ялинка.
  2. Чорний, зелений, ключ, білий.
  3. Один, три, овал, п'ять.
  4. Хліб, молоко, батон, печиво.

Прощання

Скажіть одне одному добрі слова.

Заняття 9

Привітання

Діти стають у коло, беруться за руки і передають потиски, усміхаючись і називаючи при цьому ім'я свого сусіда праворуч і ліворуч.

Пісня -гра «Ой, совонько-сова»

Мета:  розвиток мислення, мовлення, координацію, увагу

Ой, совонько сова,

Болить в неї голова

Цілу ніч вона не спала

В полі шкідників шукала

Крила її потомились

Сидить сова зажурилась

Совонько, журбу покинь

Сідай, сово, відпочинь

Оченята закривай і дрімай, дрімай, дрімай

Ми не будем заважати

Будем тихо працювати.

Дитина повторює слова пісні з дорослим і показує відповідні рухи.

Вправа «Розрізні картинки»

Мета: розвивати логічне мислення, комбінаторні здібності (Додаток ст.. 123).

Картинка прозрізана по прямих лініях на п’ять частин, дітям необхідно її скласти.

Вправа «Збери піраміду»

Мета: розвиток мислення , уяви

Спочатку діти складають звичайну іграшкову піраміду із 6—8 кілець. Потім кожна дитина отримує картки зі зразком не­звичайної піраміди та деталі до неї (кола, трикутники, смужки, овали, квадрати тощо). Дитина викладає піраміди за зразком (другий варіант — без зразка).

Вправа «І добре, і погано»

Мета: розвиток творчих здібностей

Гра розвиває вміння бачити в одному предметі протилежні властивості.

Дітям пропонують оцінити такі явища природи, дії і пред­мети:

  1. Зима — літо — осінь — весна (літо: добре — тепло, мож­на купатися; погано — можна «згоріти» на сонці, немає свята Нового року та інші варіанти).
  2. Ніж — тарілка — скло — праска.
  3. Дойд — сніг — сонце — вітер — вогонь.
  4. їсти — спати — гуляти в лісі — лазити по горах.
  5. Пити ліки — робити зарядку — вмиватися.

Прощання

Діти стоять у колі, всі по черзі кажуть щось гарне про себе, що їм найбільше сподобалося сьогодні і бажають усім чогось хорошого: говорять добре слово, дякують.

Заняття 10

Привітання

Діти стають у коло, беруться за руки і передають потиски, усміхаючись і називаючи при цьому ім'я свого сусіда праворуч і ліворуч.

Вправа «Щось тут не так»

Мета: розвивати увагу, логічне мислення.

Зараз разом із мудрою совою мандруватимемо лісом. Ой , а це хто? Це ж зайчик, а чому він засмучений?  Він не може виправити помилки і тому не розуміє зміст віршика. Допоможимо йому.

Що за диво в лісі сталось-

Все місцями помінялось.

Ну а ти уважним будь,

Виправить все не забудь.

На сосні горіх росте

По стеблу ведмідь повзе

Стрибнув їжачок на пень,

Місяць засвітив у день,

Білка в річку пострибала,

Щуку швидко наздогнала.

Разом стали всі співати, танцювати, жартувати.

Вправа «А що далі?»

Мета: розвиток творчих здібностей Гра розвиває творчу уяву, літературні здібності, мовлення.

Доберіть картинки з незвичайними незакінченими сюжетами. Запропонуйте роздивитися їх і придумати, «а що ж буде далі». Дитина має придумати якусь свою версію події, найнезвичайнішу, пайсмішнішу, розповісти її (наприклад, звірята йдуть із повітряними кульками; у лісі стоять шкільні парти).

Вправа «Незакінчений малюнок»

Мета:  розвиток мислення,  творчої уяви

Дитині пропонують роздивитися картинку і самостійно ви­явити, що в ній не так, які є помилки, недоречності.

Вправа «Паровозик»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Гра створює позитивний емоційний фон, розвиває самостій­ність, уяву, відповідальність.

Діти стають одне за одним, утворюючи паровоз. Головним є перший вагон. «Паровозик» (перший вагон) має попереджати про уявні перешкоди на своєму шляху, які необхідно подолати (перешкоди — стрибки через струмок, через гори, під колючими чагарниками тощо).

Прощання

Діти стають у коло, по черзі кажуть щось гарне про себе, що їм найбільше сподобалося сьогодні, і бажають усім чогось хорошого: говорять добре слово, побажання.

Заняття 11

Привітання

Діти стають у коло. Передають усмішку та сонячний промінчик на долонях по колу.

 

Вправа «Якої фігурки бракує?»

Мета:  роз­виток логічного мислення

Ведучий пропонує пограти у гру. На малюнку зображено, наприклад:

Потрібно поставити фігурку, якої бракує у другому, третьому рядку. Приготуйте різні варіанти  різноманітних фігурок (індиві­дуальні для кожної дитини).

Вправа «Буває — не буває»

Мета: розвиток мислення,  уяви. Ця гра розвиває репродуктивну уяву, пізнавальний інтерес.

Ведучий описує ситуацію, в якій основний об'єкт вико­нує певну дію. Наприклад: «Заєць бігає по полю», «Кораблик пливе по небу». Діти відповідають, буває таке чи ні. За кожну правильну відповідь дитина кладе собі фішку. Хто набере 5 фі­шок — стає ведучим і вже сам придумує ситуації (чергуючи реальні з нереальними). Якщо дитина не може придумати, одразу пропонуйте варіанти, а вона в цей час вигадує своє за­питання.

Вправа «Що сховано в кулаку?»

Мета: розвиток мислення, творчих здібностей

Потрібно взяти невеликий предмет і заховати його в руці (стиснута долоню в кулак). Дитина відгадує, що це за предмет, ставлячи різні запитання про нього:

  • Якої форми?
  • Якого кольору?
  • Які має властивості?
  • З чого зроблений?
  • На що впливає?
  • Для чого призначений?
  • До якого виду належить?

Дитина має навчитися користуватися такими ключами-за­питаннями, щоб визначити, який це предмет.

Вправа «Упорядкуй ілюстрації до вазок»

Мета:  розвиток логічного мислення

Підготуйте по 2—3 варіанти знайомих казок («Колобок», «Червона Шапочка», «Курочка Ряба», «Під грибком») для кожної дитини. Малюки мають викласти ілюстрації так, як відбувалися події в казці. Один варіант — незнайома казка, де діти спробують викласти свою версію сюжету.

Прощання

Звучить музика, діти сидять у колі, заплющивши очі.

Напруження злетіло,

Розслаблене все тіло,

Наче лежимо на травичці,

Дихається легко, глибоко

Заняття 12

Привітаная

Я хочу, щоб усі усміхались (кожна дитина спочатку показує на себе, а потім на інших),

Веселий щоб настрій всі мали (розводить руки в сторони, звертаючись до всіх),

Хай сонячний зайчик у гості прийде (піднімає руки вгору, повільно опускає вперед),

І спокій у душу нам всім принесе (прикладає руки до сердечка).

Психолог. Уявіть, що я фея, а це — чарівна паличка. До кого я торкнуся, той заплющує очі й опиняється в чарівному лісі, де можна відпочити, помріяти, послухати спів пташок, гомін річки, мелодію саксофона. (Грає відповідна мелодія.)

Вправа «Домалюй фігуру»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Домалюйте кожну фігуру так, щоб утворилося зображення якогось пред­мета. Наприклад, трикутник можна домалювати так, щоб з нього утвори­лися ялинка, дах, ракета, корабель, ковпак, гора.

Придумайте якнайбільше предметів чи живих істот, схожих на ці фігурки. Намалюйте по три з них поряд з кожною фігуркою.

Вправа «Придумай історію»

Мета:  розвиток мислення,  творчих здібностей

Гра схожа на попередню, але дитина має придумати історію без опори на наочний матеріал. Запропонуйте малюкові скласти історію на незвичайну тему, наприклад: про сніговиків, які ви ­гадали, як полетіти на сонце (що ж вони зробили?); про гнома, який хотів стати велетнем тощо.

Вправа «Розстав крапки за зразком»

Мета:  розвиток уваги, мислення

Діти розглядають зразки , які висять на дошці. У кожної дитини є таке саме поле але без крапок. Крапки діти розставляють самі.

Гра «З м’ячем»

Психолог кидає м’яч і називає поняття, дитина ловить м’яч і відповідає. Наприклад:  меблі: стіл, стілець, шафа; посуд: тарілка, чашка, каструля.

Релаксація «Чарівна фея»

Уявіть, що я фея, а це — чарівна паличка. До кого я торкну­ся, той заплющує очі й опиняється в чарівному лісі, де можна відпочити, помріяти, послухати спів пташок, гомін річки, звуки саксофона. (Грає відповідна мелодія.)

Прощання

Заняття 13

Привітання

Я хочу, щоб усі усміхались (кожна дитина спочатку показує на себе, а потім на інших),

Веселий щоб настрій всі мали (розводить руки в сторони, звертаючись до всіх),

Хай сонячний зайчик у гості прийде (піднімає руки вгору, повільно опускає вперед),

І спокій у душу нам всім принесе (прикладає руки до сердечка).

Психолог. Уявіть, що я фея, а це — чарівна паличка. До кого я торкнуся, той заплющує очі й опиняється в чарівному лісі, де можна відпочити, помріяти, послухати спів пташок, гомін річки, мелодію саксофона. (Грає відповідна мелодія.)

Вправа «Чи таке буває?»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Ведучий описує ситуацію, наприклад: «Вертоліт летить у небі» або «Мишка живе у дзеркалі». Дитина має уявити її та сказати, чи буває такс. Якщо вона відповідає правильно — отримує приз і придумує ситуацію для вас. Уразі неправильної відповіді — зали­шається без нагороди. Намагайтеся чергувати реальні і нереальні ситуації, наприклад: «Ведмедик гуляє в лісі», «Усі дерева ростуть вниз», «На пательні гріється чай», «Хлопчик їсть банан», «М'ячик копнув дівчинку», «Марічка їде на велосипеді», «У Микити квадрат­на кулька», «Курка з'їла слона», «Метелик більший, ніж ведмідь», «Зайчик сидить під кущем», «Камінчик побіг у водичку» тощо. Виграє той, хто зробить найменше помилок. Фрази бажано називати лише один раз, тому попросіть малюка бути дуже уважним.

Вправа «Виключення зайвого слова»

Мета: розвиток логічного мислеиия

Запропонуйте дитині три слова (наприклад, собака, помідор, сонце). Потрібно залишити два слова, які означають предмети, в чомусь схожі між собою, і виключити третє зайве, що називає предмет, який не має спільної для перших двох ознаки.

Релаксація «Чарівна фея»

Уявіть, що я фея, а це — чарівна паличка. До кого я торкну­ся, той заплющує очі й опиняється в чарівному лісі, де можна відпочити, помріяти, послухати спів пташок, гомін річки, звуки саксофона. (Грає відповідна мелодія.)

Прощання

Заняття 14

Привітання

Веселі хлоп'ята в садочок прийшли

І друзів хороших собі всі знайшли.

Розумні, сміливі, здорові вони,

Бо настрій хороший мають завжди.

Психолог звертається до дітей зі словами першого, другого і третього рядків. На четвертий рядок усі діти стають у коло, разом промовляючи слова.

Вправа «Щось тут не так»

Мета: розвиток мислення,  уяви

Щоб у житті їх менше робити,

Будемо зараз помилку судити:

Хто найбільше помилився

Чому помилки припустився?

В зимку в полі все цвіте

І волошка й жито

Гріє сонце золоте –

Ласкаво і привітно.

Ще й мороз міцний

За щічки дітлахів щипає

Та до річки покупатись щиро закликає

Гра «Склади мозаїку»

Мета: розвиток логічного мислення

Діти викладають мозаїку за зразком.

Гра «Допоможи котику»

Мета: розвиток творчого мислення

Дітям ставлять запитання, на яке вони мають відповісти.

Психолог. Мишка з'їла чарівну таблетку і стала невидимкою. Як зробити так, щоб кіт побачив мишку?

Відповідь (можливі варіанти):

1 . Кіт може насипати на підлогу борошна. Тоді залишаться сліди, і він побачить мишку.

2. Кіт по кімнаті розсипле покришену крейду. Мишеня за­маститься у крейду, і його буде видно тощо.

Гра «Лабіринт»

Мета : розвивати логічне мислення

Сніжинки падали блукали

По лабіринтах погуляли

Ну а ми їм допоможем

Шлях показати зможем.

Релаксація

Біля річки стоїти тиша

Ніхто воду не колише

Навкруги не шумить камиш

Малюки засинають шшш

Заняття 15

Привітання

Доброго ранку! Доброго дня

В садок ми прийшли здобувати  знання

Лінь залишаєм вдома, працюєм не знаючи втоми

Вправа «Десять крапок»

Мета: розвиток мислення, уяви.

Кожній дитині пропонують на папері поставити десять крапок (щоб були розміщенні по всьому аркуші), можна показати свій зразок. Потім ці крапки треба зєднати. Розгляньте фігуру. На що вона схожа. Домалюйте.

Гра «Уяви і порівняй»

Мета: розвиток уяви

Згадай предмети, які можуть бути: твердими і мякими, високими і низькими, балакучими і мовчазними, порожніми і повними, їстівними і неїстівними.

Вправа «Плутанина»

Мета: розвивати мислення, мовлення, уяву.

Запропонуйте дитині уважно  розглянути малюнок та зазначити які помилки допущено, та як повинно бути насправді.

Вправа «До ведмедя в гості»

Мета: розвиток логічного мислення, уміння систематизувати та узагальнювати.

Якось взимку надвечіря

Лісові зійшлися звірі

В теплий затишний берліг

До ведмедя на періг

Лось, коза, їжак, лисиця,

Заєць, білочка та киця.

Він свого шматка чекав

Та хазяїн сполохав

Ведмідь ніяк не міг розділити той періг

Тричі потом він облився

Та нічого не добився

Хто бажає підказати

З чого слід йому почати ?

Як періг гостям роздати?

То ж подумайте і скажіть, як розділити періг. Пригадай хто прийшов до ведмедя в гості. Спробуйте обєднати усіх тварин у групи  за спільною ознакою (дикі та свійські тварини).

Прощання

На занятті діти всі

Працювали. Молодці!

Лісом разом мандрували,

Ведмедику допомагали

Нам сподобався урок

Та лунає вже дзвінок.


Це може бути цікаво

Це може бути цікаво