Старовинні міри довжини

О. Л. Тринченко,

м. Сміла, Черкаська обл.

Мета: ознайомити учнів зі старовинними мірами довжини, історі­єю виникнення метричної системи мір; узагальнити знання про способи вимірювання; розвивати пізнавальний інтерес учнів.

Обладнання: таблиці з мірами довжини (метричною та старо­винною), роздавальний матеріал для практикуму; стрічки різної довжи­ни, тканина; ПК, диски з мультфільмом «38 папуг» та презентацією про старовинні міри довжини, ілюстрований матеріал до задач, пам'ятки для дітей, завдання для індивідуальної, парної та групової роботи.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Учитель. На уроках ми працювали над знаходженням довжини відрізків, відстаней між об'єктами. Пригадаймо, якими одиницями зручно вимірювати, наприклад, довжину спід­ниці (сантиметр), висоту будинку (метр), від­стань між містами (кілометр), розмір родимки (міліметр). Як ці одиниці пов'язані між собою?

1. Робота з таблицею

1 км = 1000 м

1 м = 100 см = 10 дм

1 дм = 10 см 1 см = 10 мм

2. Виконання усних вправ

1)   Виразіть у сантиметрах: 3 дм; 5 м; 60 мм; 8 м 9 дм; 6 дм 80 мм.

2)   Що більше:

а) 7 дм і 7 см чи 4 дм і 400 см;

б)  5 км і 500 м чи 8 м 5 дм і 85 см;

в) 80 дм і 8000 мм чи 90 дм і 900 см?

Учитель. Людина від народження має спра­ву з вимірюванням. Коли на світ з'являється ди­тина, першими запитаннями є «Хто?» і «Скіль­ки?». При цьому мають на увазі стать, вагу та зріст. Ці перші вимірювання протягом кількох років позначають на стінці або записують у зо­шит. Підростаючи, людина все частіше здійснює вимірювання: розміри оселі, довжину стрибка на фізкультурі, розмір талії у дівчат та м'язів у хлопців.

Сьогодні ми ознайомимося з іншими міра­ми довжини, які були відомі задовго до того, як з'явилися метр, дециметр, сантиметр. Ми дізна­ємося, як вимірювали в давнину.

— Діти, хто хоче дізнатися свій зріст?

(До дошки викликаємо одного бажаючого. Підво­димо його до дверей, ставимо мітку на стінці.)

Ми відмітили зріст. Але є одна перепона: не можна використовувати лінійку, метр — жодно­го вимірювального приладу. Виникає питання: чим виміряти?

(Технологія «Мозковий штурм»)

Така проблема виникла в героїв відомого мультфільму «38 папуг».

(Демонструється уривок з мультфільму «38 па­пуг». Демонстрація припиняється на фрагменті, коли звірі починають радитися чим, виміряти до­вжину удава.)

У результаті «мозкового штурму» діти повинні звернути увагу на предмети, які знаходяться на їх партах, а саме: зошити, щоденники, різно­кольорові стрічки (пізніше діти дізнаються, що довжини стрічок дорівнюють 71 см — аршин та 30,5 см — фут). Вимірюємо зріст учня в зошитах, щоденниках, стрічках.

Учитель. А зараз хочу ознайомити вас із тим, як вимірювали довжину в давнину... (комп'ютерна презентація про міри довжини).

3. Робота з таблицею (вивішуємо поряд із метричною)

Старовинні міри довжини

Вершок = 4 см 5мм

П'ядь = 18 см

Аршин = 71 см

Сажень = 2 м 13 см

Верста = 1067 м

Дюйм = 2 см 54 мм

Фут = 30 см 5 мм

Ярд = 91 см

Миля = 7 км 468 м

Морська миля = 1852 м

Учитель. Давайте порівняємо обидві та­блиці. Якою з них, на вашу думку, зручніше користуватися під час вимірювання довжини? (Учні роблять висновок)

4. Розв'язування задач, що містять старовинні міри довжини (тренувальні вправи)

  1. Знайдіть зріст у міліметрах Дюймовочки з однойменної казки Андерсена.
  2. У казці О. С. Пушкіна в царя Салтана наро­дився син «в аршин». Знайдіть зріст майбут­нього князя Гвідона в дюймах.
  3. Морякам перед плаванням бажають «сім футів води під кілем». Знайдіть цю відстань у дециметрах.
  4. Горщик має висоту дві п'яді. Знайдіть зріст у сантиметрах того, хто «від горшка два вершка» (мається на увазі вище на два вер­шка).
  5. Про розумну людину кажуть: «У неї сім п'ядей у лобі». Чи можливо мати лоб такої висоти?
  6. В одній приказці говориться: «П'ять верст до небес, і все лісом». Скільки метрів до «не­бес»?
  7. Кільце баскетбольного кошика знаходиться на відстані 10 футів над землею. Знайдіть цю відстань у метрах, сантиметрах, міліме­трах.
  8. Довжина футбольних воріт 7 м 44 см, а висо­та 2 м 48 см. Знайдіть розміри воріт у футах, якщо 1 фут ~ 31 см.

5. Практикум

Учні класу об'єднуються в пари і виконують практичні завдання.

  1. Виміряйте розміри парти в долонях, ліктях, п'ядях, футах.
  2. Виміряйте свій зошит та щоденник у дюй­мах та вершках.
  3. Виміряйте в ліктях та аршинах довжину тканини.

6. Історичні повідомлення про сучасне застосування старовинних мір довжини

(Групи учнів отримали це завдання заздале­гідь і мали змогу підготуватися.)

  • Такі міри, як дюйм, сажень, лікоть, ар­шин, верста ми знаходимо в казках.
  • Розміри автомобільних та велосипедних шин і зараз указують у дюймах.
  • Діаметри водопровідних труб указують у дюймах.
  • Розміри футбольних воріт 24x8 футів.
  • Глибини морів та океанів на американ­ських та англійських картах указано у футах.
  • Зріст людини в Англії та Америці вказу­ють у футах.

Учитель. Міри довжини, з якими ми озна­йомилися сьогодні на уроці, збереглися в при

Видавнича група «Основа»

казках та прислів'ях, які використовують і до­тепер. Чи підготували ви такі приказки?

(Звітують інші групи, які отримали завдан­ня підібрати відповідні приказки.)

  • «Бачити на три аршини під землю» — го­ворять про проникливу людину.
  • «Міряти на свій аршин» — судити всіх тільки по собі.
  • «Від горшка два вершка» — людина не­великого зросту.
  • «Семи п'ядей у лобі» — надзвичайно ро­зумна людина.
  • «Сам — з нігтик, а борода — з ліктик».
  • «Якщо будеш письменний, пильнуй і не одступай письма, бо ти од нього одступиш на п'ядь, а воно від тебе на сажень».

7. Підсумки заняття

Ознайомилися із різними мірами довжини, дізналися про їх сучасне застосування, а також навчилися вимірювати відстані за допомогою різних предметів.

8. Завдання додому

  1. Виміряйте свій зріст у футах, дюймах, п'ядях та аршинах.
  2. Знайдіть повідомлення про «стадії» та «льє».
  3. Розв'яжіть задачу.

ШЛЯХ ЧЕРВ'ЯКА Розкішно розквітала липа... Черв'як під нею невеликий Повзти вночі угору став — Чотири лікті він долав, А вдень наосліп повертався І на два лікті опускався, Та не збиравсь відпочивати. І ось досяг він результату: Дев'ята ніч пройшла, ще мить — І на вершині він сидить! Тепер обчисли, друже, ти, Якої липа висоті?

Переклад В. Денисенка

Література:

  1. Шеврин Л. Н„ Гейн А. Г„ Коряков И. О., Вол- ков М. В. Математика: учебник-собеседник для 5-6 классов средней школьї. — М. : Просвеще- ние, 1989. — (Библиотека учителя математи­ки).
  2. Бурдун Г. Д. Справочник по Международной системе единиц. — М. : Изд-во стандартов, 1977.
  3. Белоусов В. М. Занимательная стандартиза- ция. — Л. : Детская литература, 1974.
  4. Замалин В. С. Внимание! Стандарт. — М. : Изд- во стандартов, 1987.
  5. Цибин А. Футьі, метрм и постоянная Планка // Наука и жизнь. — 2006 — № 6. З    № 4 (4) квітень 2011 р.

Це може бути цікаво

Це може бути цікаво